DA 8 - Tatra 805

18. srpna 2007 v 10:59 | Petr Daniel |  Dopravní automobily(DA)

DA 8 - Tatra 805 ::..

Foto kolem roku 1960 - SDH Dolní Lutyně, foto zaslal Pavel Šostok
Toto vozidlo sem si zamiloval už jako šestiletý klučina.Když jsem každé ráno sem chodil do školy, která byla přímo na proti hasičárně a tam byla odstavená červená kačena jako hasičský valník.Kačena pojala 8 hasičů spolu s nejrůznějším vybavením potřebným pro zásah.Jezdila ve více verzích, přestavěná z vojenské sanitky(foto), speciální hasičská nástavba(foto) nebo valník(foto).Na střeše byly uloženy nastavovací žebříky, trhací hák, nosítka a savice.V prostorech na bocích vozu jsou hadice spolu s ostatním vybavením (sekera, hadice, lékárnička, hasicí přístroje, drobné ženijní nářadí a pod.)Vzadu je prostor pro savice a přenosnou stříkačku.Vpředu je vidět přídavný hledací světlomet.Valníky často vyjížděli spolu s přívěsnou stříkačkou nebo jiným druhem požárního přívěsu.
Tatra 805 z roku 1963, veterán SDH Dubí, foto: Jan Watzek
Na horních fotografiích je vidět další verze kterou používali a někde ještě stále používají dobrovolní hasiči.Jedná se o valník s postraními dřevěnými lavicemi.Pod lavicemi byly uloženy hadice,pohodlný přístup k nim zvenku vozu zajišťovaly sklopné bočnice.
Je možné že po republice jezdí i jinak upravené kačeny.Stručnou charakteristiku jsem sestavil na základě vlastního pozorování a na základě informací získaných z internetu.
Technická data
Výrobce:
Tatra n.p.
Kopřivnice
Československo
Karoserie: Podvozková s centrální nosnou troubou, vpředu přišroubovány převodovky s přední rozvodovkou, vzadu zadní rozvodovka. Na pomocném rámu ze dvou podélníků s příčníky namontovaná celokovová budka řidiče, za ní valník. V případě skříňového typu byl rám snížen.
Motor: čtyřdobý zážehový vidlicový (V90°) osmiválec s rozvodem OHV, se suchou klikovou skříní. Kliková skříň, hlava válců a sací potrubí jsou z lehké slitiny
Typ
T603A
Vrtání
75 mm
Zdvih
72 mm
Objem motoru
2545 cm2
Kompresní poměr
6,5:1
Max. výkon
56 kW (75 k) při 4200 ot./min
Max. točivý moment
155 N.m
Karburátor
dvojitý Motorpal-Solex 30 UAAIP - spádový
Chlazení
vzduchem, 2 axiálními větráky poháněnými klínovými řemeny od klikového hřídele s termostaticky ovládanou klapkou za výstupem vzduchu z motoru v zadním nárazníku, mezi válci přisává čerstvý vzduch. Po obou stranách motoru olejové chladiče
Vzduchový filtr
odstředivý s olejovou náplní
Zapalování: dynamoakumulátorové s odstředivou regulací předstihu
Elektrická instalace: 12 V dynamo Pal 130W. U radiovozu montováno dynamo i do pravého větráku
Převodovky: čtyřrychlostní bez synchronizace, řazení zubovými spojkami. Přídavná převodovka dvourychlostní, bez synchronizace, řazení zubovými spojkami
Spojka: suchá jednokotoučová s mechanickým ovládáním
Přední náprava: kyvné polonápravy, s redukcí v kolech
Zadní náprava: kyvné polonápravy, s redukcí v kolech
Pohon: stálý pohon zadní nápravy, připínatelný pohon přední nápravy, uzávěrky obou diferenciálů ovládané jednou pákou
Řízení: šnekové s dvojitou kladkou
Brzdy: bubnové, hydraulické, jednookruhové. Parkovací s mechanickým převodem na zadní kola
Pneumatiky: 7,00 x 16
Ráfky: 7,00 x 16
Pérování: torzními tyčemi.
Tlumiče: hydraulické, pákové, dvojčinné
Hmotnosti:
pohotovostní:
2 750 kg
užitečná:
2 450 kg, v terénu 1 700 kg
Rozměry:
rozvor náprav:
2 700 mm
rozchod kol vpředu / vzadu:
1 600 / 1 600 mm
světlá výška:
400 mm
celkové rozměry
(délka x šířka x výška):
4 720 x 2 195 x 2 600 mm
Stoupavost:
Rychlostní
stupeň
Přídavný převod
silničníterénní
133,3 %96,1 %
213,7 %32,8 %
36,3 %16,3 %
42,9 %8,9 %
Z24,0 %60,4 %
Max. rychlost: 80 km/h, 70 km/h při plném zatížení
Spotřeba: 24 l /100 km
Objem palivové nádrže: 100 l
 

1 člověk ohodnotil tento článek.

Komentáře

1 Lucia Lucia | 23. června 2015 v 11:00 | Reagovat

Dobrý deň, dnes som natrafila na tento zaujímavý blog a rada by som vás požiadala o pomoc. Na obrázkoch tu vidím T-805, takú, akú môj otec zakúpil a chce z nej urobiť dokonalé vozidlo. Kúpil T-805 skriňovú (nie valníka), taká, aká je na tých starších fotkách na tejto stránke. Neviete mi poradiť, kde by som našla potrebné prospekty, aké vybavenie (počet, umiestnenie a pod.) bolo v T-805?
Za pomoc vopred ďakujem

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama