CAS K 27 - Scania P 94 4x2

27. srpna 2007 v 22:46 | Petr Daniel |  Cisternové automobilové stříkačky(CAS)

CAS K 27 - Scania P 94 4x2 ::..

Slouží u HZS Karlovarského kraje, stanice RSM Chemacryl Sokolov
Použitý podvozek SCANIA P 94 4x2 je dvounápravový podvozek s poháněnou zadní nápravou. Je vybavený nejnovějším 6-ti válcovým motorem DSC 9 - 12 o výkonu 191 kW (260 hp), který splňuje všechny požadavky předpisu EURO II. Převodová skříň má 12 převodových stupňů a je opatřena vývodem pomocného pohonu pro pohon požárního čerpadla. Namontovaná kabina řidiče a posádky je speciální čtyřdveřová komfortní kabina pro požárníky umožňující přepravu požárního družstva v počtu 1+5. V přední části jsou dvě samostatná sedadla pro řidiče a velitele vybavená bezpečnostními pásy. V zadní části je sedadlo lavicového typu pro 4 členy posádky. V opěradlech zadních sedadel jsou umístěny 4 ks držáků dýchacích přístrojů RACAL 4000 6.8l.
Na přední části kabiny řidiče je namontováno výstražné světelné a zvukové zařízení VOAZ 12 se dvěma otáčivými optickými systémy a reproduktorem s možností volby výstražného tónu:
- WAIL
- YELP
- HI-LO
V zadní části nástavby je namontován otočný maják.
Nástavba
Nástavba je řešena jako jeden celek s pevně vestavěnými nádržemi na vodu a pěnidlo. Je vybavena samonosnou podlahovou skupinou se dvěmi podélnými nosníky. S rámem podvozku je spojena pružnými členy, které minimalizují přenášení nežádoucích sil do nástavby.
Po obou stranách nástavby jsou prostory pro uložení příslušenství, které jsou zakryty hliníkovými roletkami nové koncepce s novým systémem zavírání. Roletkou je také zakryt zezadu přístupný prostor čerpacího zařízení. Otevření rolet je signalizováno na přístrojovém panelu řídiče. V průchozí části předního prostoru pro příslušenství je výsuvné plato. Při vysunování se plato současně sklápí směrem dolů, aby byl zajištěn snadný přístup k uložené výbavě. Také v zadní skříni nad čerpacím zařízením je projektováno výklopné plato pro uložení příslušenství. V pravém zadním prostoru pro příslušenství je zabudován průtokový naviják s hadicí a připojenou vysokotlakou proudnicí.
Horní plošina, která je přístupná pomocí žebříku na zadní stěně vozidla, je pochůzná a opatřená protiskluzným povrchem. Na horní plošině je umístěna lafetová proudnice a rozměrné příslušenství. Lafetová proudnice je ručně ovládaná s namontovanou hlavicí MZ 3000 s nastavitelným průtokem.
Olakování nástavby i kabiny pro posádku je provedeno kvalitními polyuretanovými barvami v odstínu RAL 3000.
Celá nástavba včetně pevně vestavěných nádrží na vodu a pěnidlo je vyrobena z polyesteru vyztuženého skleněnými vlákny. Použití tohoto materiálu má řadu výhod.
Vlastnosti nástaveb a nádrží vyrobených z polyesteru vyztuženého skleněnými vlákny (PVS):
- výrobky z PVS jsou nekorozivní a bezúdržbové
- nádrže a nástavby z PVS jsou stabilizovány proti UV
- povrch nástaveb a nádrží je samozhášivý
- hmotnost nástaveb je asi o 35% nižší proti srovnatelným ocelovým nástavbám
- jestliže je nástavba poškozena při nehodě, má schopnost absorbovat rázy a nepřenášet je do celé nástavby
- nástavby a nádrže poškozené při nehodě jsou jednoduše opravitelné
- nástavby a nádrže jsou samonosné
- pěnidlové nádrže jsou odolné proti všem druhům pěnidlových koncentrátů a neovlivňují fyzikální a chemické vlastnosti pěnidlových koncentrátů
- životnost nádrží a nástaveb převyšuje 40 let
- nádrže nemají žádné kovové díly v kontaktu s koncentráty pěnidel
- nádrže jsou odolné proti vodě sladké, poloslané, mořské i znečištěné
- nástavby a nádrže z PVS neovlivňují životní prostředí a mohou být recyklovány a znovu použity
Čerpací zařízení
Čerpací zařízení je umístěno v zadním prostoru nástavby. Je tvořeno čerpadlem s výtlaky a sacím hrdlem, potrubím sání z nádrže, potrubím lafety, vysokotlakým potrubím k průtokovému navijáku, potrubím plnění nádrže a pěnovým zařízením.
Použité čerpadlo GODIVA je jednostupňové, odstředivé, vyrobené z hliníkové slitiny. Kompaktně řešená vysokotlaká část je umístěna na hřídeli čerpadla za oběžným kolem. Maximální tlak nízkotlaké části čerpadla 1.6 MPa je zajištěn otáčkami pomocného pohonu, které jsou maximálně 3 200 ot.min-1.
Na čerpadle jsou umístěny 4 ručně ovládané výtlaky 75 vyvedené dozadu. Dozadu je také vyvedeno sací potrubí 125. Ovládání uzávěrů potrubí sání z nádrže, potrubí plnění nádrže, potrubí k průtokovému navijáku se provádí ručně a je přístupné z místa obsluhy čerpadla.
Na čerpadlo je připojené přiměšovací zařízení s ručním nastavením procenta přiměšování.
Na skříni čerpadla je umístěna rotační vývěva poháněná od hřídele čerpadla.
Na ovládacím panelu, který je umístěn nad čerpadlem, jsou kontrolní přístroje, ovládací prvky nezbytné pro obsluhu a dálkové ovládání otáček motoru.
Potrubí plnění nádrže hydrantem tvoří samostatnou část a je vyvedeno na oba boky vozu na zadní nápravu.
Do potrubí je zabudovaná zpětná klapka a uzavírací armatura ovládaná elektronickým zařízením pro automatické udržování výšky hladiny vody v nádrži při doplňování vody do nádrže z hydrantu.
Technické údaje
Rozměry
délka 7 690 mm
délka včetně žebříku 8 020 mm
šířka 2 500 mm
výška 3 145 mm
výška včetně proudnice 3 280 mm
Hmotnosti
pohotovostní (včetně výbavy) 9 600 kg
užitečná 7 400 kg
celková 17 000 kg
přípustná celková 18 000 kg
jmenovitý průtok vody 2 700 l.min-1
jmenovitý pracovní tlak 0.8 MPa
průtok vody vysokotlak 200 l.min-1
tlak vody vysokotlak 4 MPa
počet výtlaků 75 - 4 ks
počet sacích hrdel - 1 ks
provedení hliníková slitina
Nádrže
objem nádrže na vodu 4 300 l
objem nádrže na pěnidlo 2 000 l
Lafetová proudnice
průtok hubicí průtok nastavitelný stupňovitě 570 - 3 800 l.min-1
Vysokotlaký naviják
navíjení ručně
hadice DN 25 / 60 m
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama