CAS 32 Tatra 813 8x8

27. srpna 2007 v 22:40 | Petr Daniel |  Cisternové automobilové stříkačky(CAS)

CAS 32 Tatra 813 8x8 ::..

Když se řekne Varnsdorf každému hasiči se vybaví Tatra 813.
Doporučuji si toto pročíst, stojí to za to.

T-813 8x8 (KOLOS) je těžký terénní vojenský čtyřnápravový tahač určený k tahu přívěsů do hmotnosti 12 t ve všech druzích terénu a do váhy 65 t po únosných vozovkách. Vozidlo je uzpůsobeno pro montáž přídavných zařízení - sněhového pluhu a buldozerové radlice. Vždy při tažení přívěsů, při práci s buldozerovou radlicí nebo se sněhovým šípovým pluhem musí být vozidlo zatíženo nákladem o hmotnosti 7.500 kg. Pro zvýšení průjezdnosti málo únosným terénem je vozidlo vybaveno zařízením pro centrální huštění a podhušťování pneumatik během jízdy.
Tento automobil byl předlohou i několika modelů.

Technické údaje

Celková délka 8 800 mm
Celková šířka 2 500 mm
Nájezdový úhel při zatížení: - vpředu 35°
- vzadu 37°
Světlá výška u zatíženého vozidla 350 mm
Nejmenší průměr zatáčení 21 m
Stoupavost přes 100 %
Maximální rychlost asi 80km/hod
Pohotovostní hmotnost tahače 13 800 kg
Užitečné zatížení ( včetně osádky ) 8200 kg
Celková hmotnost vozidla 22 000 kg
Maximální hmotnost přívěsu -na vozovce 65 000 kg
-v terénu 12 000 kg
Tlaková síla náprav při hmotnosti 22 000kg
- přední nápravy 2 x 50 500N
- zadní nápravy 2 x 57 370N
Základní spotřeba paliva 42 l/100 km

Motor - typ TATRA 930 - 3
Druh čtyřdobý, naftový s přímým vstřikem paliva,vzduchem
Počet válců 12
Objem válců 17 640 cm3
Maximální počet otáček 2 000 ot/min
Redukovaný maximální výkon motoru 184 kW
Převodovka a přídavná převodovka
Počet převodových stupňů pět vpřed, jeden vzad
Počet přev. stupňů příd.převodovky dva
Naviják
Největší dovolená tažná síla na laně při 98 100 N na velkém průměru
navíjení v přímém směru zezadu i bubnu
zpředu 188 300 N na malém průměru bubnu
Brzdy
Provozní brzda ( nožní ) bubnová
Zajišťovací brzda ( ruční ) převodová mech. ovládaná
Odlehčovací brzda motorová, ovládaná elektro-pneumaticky
Karosérie
Kabina pro řidiče a osádku ocelová, trambusová, čtyř-dveřová
Počet sedadel 2 + 2 + 3
Vytápění samostatné naftové
( 12 BON 3 )
Buldozerové zařízení BZ - D
Hmotnost 1 100 kg
Rozměry buldozerové radlice
délka 2 520 mm
výška 850 mm
Řezný úhel buldozerové radlice 50°
Pracovní rychlost tahače T 813 3 km/hod

CAS 32 T 813 8 x 8

Tento terénní speciál v hasičské úpravě vznikl v roce 1993 na základě požadavku SDH Varnsdorf. Nepoužívaný starší podvozek byl zakoupen ze zásob armády a další úpravy probíhaly ve spolupráci firmy Karosa - závod Polička a dobrovolných hasičů z Varnsdorfu. Z původního vozidla T 813 M 8x8 (ženijní přepravník hatí s radlicí a navijákem) tak vznikla unikátní CAS 32 T 813 8x8.

Vozidlo je určeno jako prostředek pro zajištění dopravy vody v obtížném terénu při teplotách nad bodem mrazu. Osádku tvoří jedno požární družstvo.

Údaje o vozidle:

Rozměry:
délka 8565 mm
šířka 2500 mm
výška 3195 mm
Váhy:
pohotovostní 14260 kg
užitečná 7940 kg
celková 22200 kg - musí být dodržena i při aplikaci ženijní radlice !

Rok výroby 1979
Motor Tatra 930 - 3, vzduchem chlaz. dvanáctiválec 17 640 cm3, motor může pracovat i na benzín! Výkon 250 koní, tah stroje 65 tun!
Podvozek náhon všech kol, všechna kola 15 - 21,00 lze dofoukávat centrálně i za jízdy, při brodění lze vpouštět vzduch do náprav a převodovky a vytěsňovat tak vnikající vodu, brodivost je 1,4 m!
Nádrž svařenec z ocelového plechu obsah 7800 litrů
Čerpadlo dvoustupňové odstředivé z lehkých slitin CAS 32
maximální průtok 2000 l/min při zařazeném 5. převodovém stupni
Náhon čerpadlo z náhonu navijáku max. 2200 ot/min při 5. přev. stupni
Ovládání otáček hydraulicky z ovládacího prostoru
Výbava otočná proudnice s mosaznou proudnicí, 2 x výtlačné hrdlo "B", 4 x "B", rozdělovač, 2 x "C", 2 x proudnice "C", záplaty, dále bez výbavy

Vzhledem k určení vozidla je vozidlo vybaveno pouze nádrží na vodu, čerpacím zařízením, otočnou proudnicí a v případě potřeby radlicí. Vozidlo slouží k dopravě vody v obtížném terénu, proto je každá další zátěž či vybavení pouze přítěží.

Přestavba vozidla byla ukončena v roce 1993, od 15.12.1993 do 27.10.1994 bylo ve zkušebním provozu, kdy najelo více než 1300 km, nejnáročnějším testem byl zásah v prostoru Děčínského Sněžníku. Zkušební provoz byl ukončen 27.10.1994, od té doby je vozidlo v provozu.

Nejnáročnější použití:
1997 povodně 1 týden Černovír (Olomouc)
1 týden Otrokovice
1997 požár lesa v prostoru obce Kámen
1998 požár horské chaty nad sjezdovkou Jiřetín pod Jedlovou
2000 požár lesa v Národním parku České Švýcarsko
2002 nasazení při povodních v Děčíně a Hřensku (brodění do max. hloubky)
Běžné použití:
kyvadlová doprava vody, lesní požáry, vyprošťování kamiónů

Zkušenosti - vozidlo je pravidelně jedenkrát ročně servisováno odborným servisem Tatra, běžné závady (elektroinstalace, tlakové hadice, oprava defektu pneumatiky) nejvážnější závada - výměna ložiska v pravém předním kole 1 a po dvou letech 2 nápravy, výměna 1 nápravy (následek dlouhých přeprav po ose na Moravu s radlicí bez vody)
 

2 lidé ohodnotili tento článek.

Komentáře

1 Kornafel Kornafel | E-mail | 27. března 2008 v 8:51 | Reagovat

KOLOS robi wrażenie! Jego możliwości terenowe i gaśnicze również, pozdrawiam ochotników z Varnsdorf i zazdroszczę samochodu - OSP GORZYCE - POLSKA

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama