Srpen 2007

Spojová služba

27. srpna 2007 v 23:53 | Petr Daniel |  Hasičská výbava
Spojová služba
SS - Spojová Služba. Do tohoto odvětví patří všechny spojové prostředky od vysílaček až po mobilní telefony. Vlastníme radiostanice (RDST) značky Motorola. V RZA máme vozidlovou RDST Motorola GM 320 s numerickou klávesnicí na posílání kódů typické činnosti (KTČ - ty slouží ke zrychlení přenosu aktuálně vykonávaných činností a jsou od 0 po 9. Jejich význam je popsán níže). Jako velitelskou RDST máme ruční RDST Motorola GP 300. V CAS 24 máme taktéž vozidlovou RDST Motorola GM 320 s numerickou klávesnicí, strojnickou
a hasičskou RDST Motorola GP 300. Bohužel pro hasiče máme zatím jednu ruční RDST protože nemáme dostatek peněz na dokoupení ještě alespoň dvou. Dále využíváme služeb RDST Maxon SL 500, kterou má velitel CAS a z níž jdou taktéž posílat KTČ.
V rámci IZS a krizového řízení jsme v roce 2002 dostali mobilní telefon Siemens ME 75, který byl letos vyměněn za novější C 70.
A nyní slibované vysvětlení KTČ:
0 - žádost o spojení (toto používáme pro navázání spojení s operačním střediskem)
1 - výjezd (tento kód se zadává při výjezdu jednotky k události)
2 - příjezd na místo (je to vlastně v době, kdy jednotka dorazí na místo události)
3 - lokalizace (používá se převážně u požárů a je to v době, kdy se požár již dále nešíří.
Jednoduše tehdy, když se daří požár úspěšně likvidovat a nedochází k jeho
rozšiřování.)
4 - likvidace (taktéž převážně u požáru a je to v době úplného uhašení požáru)
5 - odjezd na základnu (odjezd jednotky po ukončení záchranných prací)
6 - příjezd na základnu (po tomto kódu většinou dochází k doplňování vozu hadicemi, vodou
a jinými prostředky použitými k likvidaci události.)
7 - ve stavu (vozidlo je doplněno a připraveno k dalšímu výjezdu)
8 - tento kód je volitelný. Na našich RDST není osazen, ale profi jednotky jej používají třeba
jako signál k otevření vrat od garáže.
9 - nouzové spojení (tento kód se používá pouze v případě nouze a je signálem, že je jednotka
v potížích a žádá o pomoc)

Plovoucí čerpadlo

27. srpna 2007 v 23:49 | Petr Daniel |  Hasičská výbava
Plovoucí čerpadlo
Plovoucí čerpadlo je tvořeno plovákem a motorem Brigs and Stratton firmy HONDA, používá se na čerpání vody u povodní ze sklepů, doplňování vody u potoků, nádrží, rybníků a z míst kde je minimální hloubka vody 10 cm.Výkon čerpadla je cca. 1000 l/min ale záleží jak vysoko vodu dopravujeme.

Elektorcentrála

27. srpna 2007 v 23:46 | Petr Daniel |  Hasičská výbava
Elektrocentrála HONDA
Elektrocentrála slouží naší jednotce v těch případech kdy je nutno dodávat tam kde je to potřeba elektrickou energii.

VRVN1

27. srpna 2007 v 23:44 | Petr Daniel |  Hasičská výbava
Variabilní ruční vyprošťovací nástroj VRVN1
Slouží k vyprošťovacím pracem a skládá se ze dvou částí. Víceúčelové hlavice a páky s otvírákem a sekáčem. Víceúčelová hlavice má bodec na vytváření děr, rozbíjení skel a trhání různých tenkých materiálů. Páka s otvírákem a sekáčem slouží k otevírání střech, nebo odkrajování kusů plechu. Sekáčem ve spojení se zbytkem variabilky můžeme odsekat šrouby, nebo nýty. Obě části se dají spojit a udělat tak zajišťovací klín pod práh havarovaného vozidla. Kombinací využití tohoto nástroje je mnoho - proto také název Variabilní. Mezi hasiči známá pod pojem "VARIABILKA"

RZA - Tatra 623

27. srpna 2007 v 22:53 | Petr Daniel |  Rychlé zásahové automobily(RZA)

RZA - Tatra 623 ::..

Sloužila u PÚ Semily, dnes odpočívá v muzeu
Tatra 623 RTP(rychlá technická pomoc)
Čtyřdveřový dvoumístný záchranný vůz, motor vzadu a pohon zadních kol.
Vzduchem chlazený vidlicový osmiválec V8 s rozvodem DOHC
Objem 3495 cm³
Vrtání 85 mm a zdvih 77 mm
Stupeň komprese 9,2
Výkon 121 kW (165 koní) při 5200 ot/min
Točivý moment 270 Nm při 2500 ot/min
Čtyřstupňová převodovka
Rozvor 2980 mm
Vnější rozměry 5025x1800x1505 mm
Hmotnost 1670 kg
Maximální rychlost 190 km/h a zrychlení na stovku za 12,2 s.

Původní sedan Tatra 613 z roku 1980 byl v roce 1986 přestavěn na vůz Tatra 623 (RTP, vůz rychlé technické pomoci).
Vystavený vůz měl standardní motor Tatra 613, některé záchranářské vozy měly zvýšený výkon, používali se i jako záchranné vozy při závodech na okruzích.

CAS 16 - Praga V3S

27. srpna 2007 v 22:51 | Petr Daniel |  Cisternové automobilové stříkačky(CAS)

CAS 16 - Praga V3S ::..

Cisternová automobilová stříkačka o výkonu požárního čerpadla 1600 l/min.
Rok výroby 1957
Posádka 5 hasičů - zvláštností je budka pro 3 hasiče vzadu
Obsah vodní nádrže je 3500 l, nádrž na pěnidlo má 200 l
Čerpadlo se zapínalo pomocí synchronizované spojky napojené podobně jako u CAS - Praga RN od klikového hřídele.Z jedné strany je požární nářadí a z druhé vozidlové.Od požárního čerpadla je vyvedeno potrubí k chlazení olejové vany motoru.
Exponát v Praga muzeu Praha

CAS 8 - Praga

27. srpna 2007 v 22:50 | Petr Daniel |  Cisternové automobilové stříkačky(CAS)

CAS 8 - Praga ::..

Slouží u HZS Litoměřice

Technická data:

Délka: 6520 mm
Šířka: 2500 mm
Výška: 3000 mm
Celková hmotnost: 9900 kg
Výkon motoru: 100 kW
Náhon: 4x4
Posádka: 1+3
Nádrž voda: 2000 litrů
Nádrž pěna: 200 litrů

CAS 16 - Mercedes-Benz 1225

27. srpna 2007 v 22:50 | Petr Daniel |  Cisternové automobilové stříkačky(CAS)

CAS 16 - Mercedes-Benz 1225 ::..

Jezdí u HZS Pardubice
Osádka : 1+4
Podvozek : Mercedes, nástavba Rosenbauer AT
Objem cisterny : 1700 l vody 200 l pěnidla
Výkon čerpadla - voda: 1600 l/min.
Výkon motoru: 180kW
Hmotnost vozidla: 11 990kg
Použití:
Vozidlo předurčené k zásahům na dopravních nehodách a k menším bytovým požárům v městské zástavbě. Pro předlékařskou první pomoc.
Výbava vozidla: Masky, dýchací přístroje, kufr zdravotní, kufr pro lékaře, řezač pásů, nůžky na plech, vylamovač FAB, krční límec, hasící přikrývka, plovoucí lano, halogenové světlo, ochranný oblek komplet, zvedací pneumatické vaky Holmatro, plovoucí čerpadlo, agregát Lukas, nůžky Lukas, rozpínák Lukas, ruční střihač Lukas, sekera bourací, záchranářská nosítka, vakuové lehátko, vakuová dlaha-ruka, noha; krytí na airbag, motorová pila, rozbrušovací agregát, sorbenty na odstranění ropných produktů, hasicí přístroj PG 6, CO2.

CAS 24 - Renault Midlum 220.14 4x4

27. srpna 2007 v 22:47 | Petr Daniel |  Cisternové automobilové stříkačky(CAS)

CAS 24 - Renault Midlum 220.14 4x4 ::..

Foto: Jan Skalický SDH Golčův Jeníkov
Délka 7 200 mm
Šířka 2 550 mm
Výška (při pohotovostní hmotnosti) 3 250 mm
Světlost vozidla pod nápravami při celkové hmotnosti: 250 mm
Nájezdové úhly: přední (bez lanového navijáku) 24°
zadní 25°
Pohotovostní 9 200 kg
Užitečné zatížení 4 800 kg
Konstrukční celková hmotnost 14 000 kg
Maximální rychlost 110 km·h-1
Nádrž: 3600 l
Čerpadlo: 2400 l/min

CAS K 27 - Scania P 94 4x2

27. srpna 2007 v 22:46 | Petr Daniel |  Cisternové automobilové stříkačky(CAS)

CAS K 27 - Scania P 94 4x2 ::..

Slouží u HZS Karlovarského kraje, stanice RSM Chemacryl Sokolov
Použitý podvozek SCANIA P 94 4x2 je dvounápravový podvozek s poháněnou zadní nápravou. Je vybavený nejnovějším 6-ti válcovým motorem DSC 9 - 12 o výkonu 191 kW (260 hp), který splňuje všechny požadavky předpisu EURO II. Převodová skříň má 12 převodových stupňů a je opatřena vývodem pomocného pohonu pro pohon požárního čerpadla. Namontovaná kabina řidiče a posádky je speciální čtyřdveřová komfortní kabina pro požárníky umožňující přepravu požárního družstva v počtu 1+5. V přední části jsou dvě samostatná sedadla pro řidiče a velitele vybavená bezpečnostními pásy. V zadní části je sedadlo lavicového typu pro 4 členy posádky. V opěradlech zadních sedadel jsou umístěny 4 ks držáků dýchacích přístrojů RACAL 4000 6.8l.
Na přední části kabiny řidiče je namontováno výstražné světelné a zvukové zařízení VOAZ 12 se dvěma otáčivými optickými systémy a reproduktorem s možností volby výstražného tónu:
- WAIL
- YELP
- HI-LO
V zadní části nástavby je namontován otočný maják.
Nástavba
Nástavba je řešena jako jeden celek s pevně vestavěnými nádržemi na vodu a pěnidlo. Je vybavena samonosnou podlahovou skupinou se dvěmi podélnými nosníky. S rámem podvozku je spojena pružnými členy, které minimalizují přenášení nežádoucích sil do nástavby.
Po obou stranách nástavby jsou prostory pro uložení příslušenství, které jsou zakryty hliníkovými roletkami nové koncepce s novým systémem zavírání. Roletkou je také zakryt zezadu přístupný prostor čerpacího zařízení. Otevření rolet je signalizováno na přístrojovém panelu řídiče. V průchozí části předního prostoru pro příslušenství je výsuvné plato. Při vysunování se plato současně sklápí směrem dolů, aby byl zajištěn snadný přístup k uložené výbavě. Také v zadní skříni nad čerpacím zařízením je projektováno výklopné plato pro uložení příslušenství. V pravém zadním prostoru pro příslušenství je zabudován průtokový naviják s hadicí a připojenou vysokotlakou proudnicí.
Horní plošina, která je přístupná pomocí žebříku na zadní stěně vozidla, je pochůzná a opatřená protiskluzným povrchem. Na horní plošině je umístěna lafetová proudnice a rozměrné příslušenství. Lafetová proudnice je ručně ovládaná s namontovanou hlavicí MZ 3000 s nastavitelným průtokem.
Olakování nástavby i kabiny pro posádku je provedeno kvalitními polyuretanovými barvami v odstínu RAL 3000.
Celá nástavba včetně pevně vestavěných nádrží na vodu a pěnidlo je vyrobena z polyesteru vyztuženého skleněnými vlákny. Použití tohoto materiálu má řadu výhod.
Vlastnosti nástaveb a nádrží vyrobených z polyesteru vyztuženého skleněnými vlákny (PVS):
- výrobky z PVS jsou nekorozivní a bezúdržbové
- nádrže a nástavby z PVS jsou stabilizovány proti UV
- povrch nástaveb a nádrží je samozhášivý
- hmotnost nástaveb je asi o 35% nižší proti srovnatelným ocelovým nástavbám
- jestliže je nástavba poškozena při nehodě, má schopnost absorbovat rázy a nepřenášet je do celé nástavby
- nástavby a nádrže poškozené při nehodě jsou jednoduše opravitelné
- nástavby a nádrže jsou samonosné
- pěnidlové nádrže jsou odolné proti všem druhům pěnidlových koncentrátů a neovlivňují fyzikální a chemické vlastnosti pěnidlových koncentrátů
- životnost nádrží a nástaveb převyšuje 40 let
- nádrže nemají žádné kovové díly v kontaktu s koncentráty pěnidel
- nádrže jsou odolné proti vodě sladké, poloslané, mořské i znečištěné
- nástavby a nádrže z PVS neovlivňují životní prostředí a mohou být recyklovány a znovu použity
Čerpací zařízení
Čerpací zařízení je umístěno v zadním prostoru nástavby. Je tvořeno čerpadlem s výtlaky a sacím hrdlem, potrubím sání z nádrže, potrubím lafety, vysokotlakým potrubím k průtokovému navijáku, potrubím plnění nádrže a pěnovým zařízením.
Použité čerpadlo GODIVA je jednostupňové, odstředivé, vyrobené z hliníkové slitiny. Kompaktně řešená vysokotlaká část je umístěna na hřídeli čerpadla za oběžným kolem. Maximální tlak nízkotlaké části čerpadla 1.6 MPa je zajištěn otáčkami pomocného pohonu, které jsou maximálně 3 200 ot.min-1.
Na čerpadle jsou umístěny 4 ručně ovládané výtlaky 75 vyvedené dozadu. Dozadu je také vyvedeno sací potrubí 125. Ovládání uzávěrů potrubí sání z nádrže, potrubí plnění nádrže, potrubí k průtokovému navijáku se provádí ručně a je přístupné z místa obsluhy čerpadla.
Na čerpadlo je připojené přiměšovací zařízení s ručním nastavením procenta přiměšování.
Na skříni čerpadla je umístěna rotační vývěva poháněná od hřídele čerpadla.
Na ovládacím panelu, který je umístěn nad čerpadlem, jsou kontrolní přístroje, ovládací prvky nezbytné pro obsluhu a dálkové ovládání otáček motoru.
Potrubí plnění nádrže hydrantem tvoří samostatnou část a je vyvedeno na oba boky vozu na zadní nápravu.
Do potrubí je zabudovaná zpětná klapka a uzavírací armatura ovládaná elektronickým zařízením pro automatické udržování výšky hladiny vody v nádrži při doplňování vody do nádrže z hydrantu.
Technické údaje
Rozměry
délka 7 690 mm
délka včetně žebříku 8 020 mm
šířka 2 500 mm
výška 3 145 mm
výška včetně proudnice 3 280 mm
Hmotnosti
pohotovostní (včetně výbavy) 9 600 kg
užitečná 7 400 kg
celková 17 000 kg
přípustná celková 18 000 kg
jmenovitý průtok vody 2 700 l.min-1
jmenovitý pracovní tlak 0.8 MPa
průtok vody vysokotlak 200 l.min-1
tlak vody vysokotlak 4 MPa
počet výtlaků 75 - 4 ks
počet sacích hrdel - 1 ks
provedení hliníková slitina
Nádrže
objem nádrže na vodu 4 300 l
objem nádrže na pěnidlo 2 000 l
Lafetová proudnice
průtok hubicí průtok nastavitelný stupňovitě 570 - 3 800 l.min-1
Vysokotlaký naviják
navíjení ručně
hadice DN 25 / 60 m

CAS 12 - Tatra 111

27. srpna 2007 v 22:44 | Petr Daniel |  Cisternové automobilové stříkačky(CAS)

CAS 12 - Tatra 111 ::..

Slouží u SDH Jirny u Prahy Cisternová automobilová stříkačka CAS 12 - TATRA 111 je kuriozitou mezi hasičskými automobily. Legendární "stojedenáctka" se nikdy nevyráběla v hasičské úpravě, pouze několik speciálů na podvozku T111 bylo postaveno pro švédská letiště. Přestavbou automobilové cisterny na pohonné hmoty a doplněním o příslušenství, mimo jiné lafetovou proudnici vzniklo zajímavé hasičské vozidlo, které jen dokazuje co dokáží "zlaté české ručičky"
TECHNICKÉ ÚDAJE
PODVOZEK
NÁSTAVBA
TYPTATRA 111Nádrž na vodu lt.7 500
Délka mm8 250Nádrž na pěnidlo lt.---
Výška mm2 650Průtok vody l / min.1 200
Šířka mm2 500Pracovní tlak MPa0,8
Max. rychlost km / hod.70Zvýšený tlak MPa---
Počet míst k sezení1 + 2Průtok vody při zvýš. tlaku lt. / min.---

CAS 24 - Tatra 815-2 TERRNo1 6x6

27. srpna 2007 v 22:42 | Petr Daniel |  Cisternové automobilové stříkačky(CAS)

CAS 24 - Tatra 815-2 TERRNo1 6x6 ::..

Známý hasičský automobil na novém podvozku.Patří mezi velké cisterny, tedy malá posádka (1+2) a velká zásoba vody.
Rozměry
Délka: 8 710 mm
Šířka: 2 550
Výška přes kabinu řidiče: 2 900 mm
Výška přes monitor: 3 250 mm
Kabina mimo jiné obsahuje
- radiostanici MOTOROLA GM 300
- před sedadlem velitele lampičku na čtení map
- klimatizaci
Nádrže
Voda: 9000 l
Pěnidlo: 400 l
Čerpadlo
Pracovní tlak čerpadla : 800 kPa
Výkon čerpadla: 2400 l/min. nebo 4000 l/min u verze CAS 40
Vysokotlak: 250 l/min
Průtokový naviják s hadicí DN 25 v délce 60 m v pravé zadní skříni
Monitor: dostřik voda: 75 m, pěna 45 m

CAS 32 Tatra 815 6x6

27. srpna 2007 v 22:42 | Petr Daniel |  Cisternové automobilové stříkačky(CAS)

CAS 32 Tatra 815 6x6 ::..

Tuto mají hasiči v Kovářské
Repase SPS Slatiňany a THT polička
Repase Truck Center Skršín a Komet Pečky
Pěkně repasovaná Tatra sloužící u SDH Košťany, foto: Jan Watzek
Všeobecně známý typ hasičského vozu.Patří mezi velké cisterny, tedy malá posádka (1+2) a velká zásoba vody.
Nástavba Karosa Vysoké Mýto.

Technické údaje:
- výška : 3350 mm
- šířka : 2500 mm
- celková hmotnost : 22 390 kg
- pracovní tlak čerpadla : 800 kPa
- výkon čerpadla: 3200 litrů/min.
- voda : 8 200 litrů
- pěnidlo : 800 litrů

Výbava je standardní, to znamená hadice B,C, savice, proudnice, plovoucí čerpadlo, dýchací technika a drobné technické vybavení.

CAS 32 Tatra 148 6x6

27. srpna 2007 v 22:41 | Petr Daniel |  Cisternové automobilové stříkačky(CAS)

CAS 32 Tatra 148 6x6::..

Slouží u SDH Dubí, foto: Jan Watzek
Svépomocí repasovaná slouží u HZS Moravskoslezského kraje, ÚO Opava
Repase Sehat a THT
Cisternová automobilová stříkačka CAS 32 - T 148 byla vyvinuta v roce 1961 na základě požadavku Státní letecké správy. Výborné terénní vlastnosti podvozku, ve své době velký výkon motoru a čerpacího zařízení, značná zásoba vody a pěnidla však této cisternové stříkačce umožňují široké uplatnění. V současné době je toto vozidlo využíváno při požárech lesů.
NÁSTAVBA
NÁDRŽE
Nádrž na vodu
6000 l
Nádrž na pěnidlo
600 l
ČERPACÍ ZAŘÍZENÍ
Výkon čerpadla
3 200 l/min
TECHNICKÉ ÚDAJE
Rozměry vozidla
Délka
8 670 mm
Šířka
2 500 mm
Celková výška
2 750 mm
Celková výška v pracovní poloze
3 000 mm
Hmotnost vozidla
11 210 kg
Užitečný náklad včetně 6 osob
7 320 kg
Celková hmotnost
18 530 kg
Zatížení přední nápravy
4 881 kp
Zatížení zadní nápravy
2 x 6775 kp
Nájezdový úhel vpředu
35°
Nájezdový úhel vzadu
19°
Maximální rychlost
72 km/h
Trvalá rychlost
65 km/h
PODVOZEK
Typ
TATRA 148 - PP 5
Typ motoru
vzduchem chlazený vznětový s přímým vstřikem
Výkon motoru
132 kW/2 000 min-1
Náhon
6x6 s vypínatelným předním náhonem
Objem palivové nádrže
120 l

CAS 36 - Tatra 816 8x8

27. srpna 2007 v 22:40 | Petr Daniel |  Cisternové automobilové stříkačky(CAS)

CAS 36 - Tatra 816 8x8 ::..

Slouží u hasičů v USA
CAS 36 - T 816 6ZVR86 8x8.1R - Wildfire I vozidlo pro hašení lesních požárů
Požární vozidlo konstruované pro extrémní terénní a klimatické podmínky s velkou kapacitou vodní nádrže.
Jedinečný podvozek 8x8 s nezávislými kyvadlovými polonápravami a nosnou páteřovou rourou, výkonným motorem a automatickou převodovkou začleněnou do nosné páteřové roury podvozku, samosvorné diferenciály.
Tento podvozek poskytuje jedinečné jízdní vlastnosti v silničních a terénních podmínkách.
Nejvyšší rychlost přes 115 km/h
Rychlé na nerovných silnicích.
Schopné stoupat a rozjet se na jakémkoliv kopci až do meze přilnavosti.
Kapacita chladicí soustavy pro okolní teploty nad 50°C .
Schopné jízdy za chodu požárního čerpadla při konstantních otáčkách motoru.
Požární zařízení
• vodní nádrž - objem 11 000 l
• pěnidlová nádrž -objem 500 l
• čerpadlo - 3600 l/min
• přiměšovací zařízení - elektronicky ovládané
• střešní lafeta, dálkově ovládaná z kabiny- dostřik 65 m
• 4 výtlačná hrdla se spojkou pro požární hadice na bocích vozidla
• 2 vysokotlaké hadice s pistolovými proudnicemi délka 60 m na bocích vozidla
• přední a zadní samozhášecí zařízení
• plnění nádrže hydrantem - 2 hrdla se spojkou na bocích vozidla
• 3 sací hrdla se spojkou - 2 na bocích vozidla, l v zadní části vozidla
• výpustný otvor 10" s uzavírací klapkou v zadní části vozidla
• vpředu namontovaná buldozerová radlice
• 2 červené otočné majáky, siréna a reproduktor
Rozměry
Délka s radlici 10 210 mm
Délka bez radlice 9280 mm
Šířka 2500
Výška pres lafetu (v zasunuté poloze při
pohotovostní hmotnosti) 3630 mm
Světlost při celkové hmotnosti 400mm
Přední nájezdový úhel 37°
Zadní nájezdový úhel 33°
Motor
Výrobce: DEUTZ A.G. Cologne Německo
Model BF8M 1015 C
Počet válců V 8
Výkon 400 kW při 2100 ot/min
Čerpadlo
Model Godiva GMA 3600
Nízkotlaký režim:
Jmenovitý průtok 3 6001/min
Jmenovitý tlak 0,8 MPa
Vysokotlaký režim:
Jmenovitý průtok 200 l/min
Jmenovitý tlak 4,0 MPa

CAS 32 Tatra 813 8x8

27. srpna 2007 v 22:40 | Petr Daniel |  Cisternové automobilové stříkačky(CAS)

CAS 32 Tatra 813 8x8 ::..

Když se řekne Varnsdorf každému hasiči se vybaví Tatra 813.
Doporučuji si toto pročíst, stojí to za to.

T-813 8x8 (KOLOS) je těžký terénní vojenský čtyřnápravový tahač určený k tahu přívěsů do hmotnosti 12 t ve všech druzích terénu a do váhy 65 t po únosných vozovkách. Vozidlo je uzpůsobeno pro montáž přídavných zařízení - sněhového pluhu a buldozerové radlice. Vždy při tažení přívěsů, při práci s buldozerovou radlicí nebo se sněhovým šípovým pluhem musí být vozidlo zatíženo nákladem o hmotnosti 7.500 kg. Pro zvýšení průjezdnosti málo únosným terénem je vozidlo vybaveno zařízením pro centrální huštění a podhušťování pneumatik během jízdy.
Tento automobil byl předlohou i několika modelů.

Technické údaje

Celková délka 8 800 mm
Celková šířka 2 500 mm
Nájezdový úhel při zatížení: - vpředu 35°
- vzadu 37°
Světlá výška u zatíženého vozidla 350 mm
Nejmenší průměr zatáčení 21 m
Stoupavost přes 100 %
Maximální rychlost asi 80km/hod
Pohotovostní hmotnost tahače 13 800 kg
Užitečné zatížení ( včetně osádky ) 8200 kg
Celková hmotnost vozidla 22 000 kg
Maximální hmotnost přívěsu -na vozovce 65 000 kg
-v terénu 12 000 kg
Tlaková síla náprav při hmotnosti 22 000kg
- přední nápravy 2 x 50 500N
- zadní nápravy 2 x 57 370N
Základní spotřeba paliva 42 l/100 km

Motor - typ TATRA 930 - 3
Druh čtyřdobý, naftový s přímým vstřikem paliva,vzduchem
Počet válců 12
Objem válců 17 640 cm3
Maximální počet otáček 2 000 ot/min
Redukovaný maximální výkon motoru 184 kW
Převodovka a přídavná převodovka
Počet převodových stupňů pět vpřed, jeden vzad
Počet přev. stupňů příd.převodovky dva
Naviják
Největší dovolená tažná síla na laně při 98 100 N na velkém průměru
navíjení v přímém směru zezadu i bubnu
zpředu 188 300 N na malém průměru bubnu
Brzdy
Provozní brzda ( nožní ) bubnová
Zajišťovací brzda ( ruční ) převodová mech. ovládaná
Odlehčovací brzda motorová, ovládaná elektro-pneumaticky
Karosérie
Kabina pro řidiče a osádku ocelová, trambusová, čtyř-dveřová
Počet sedadel 2 + 2 + 3
Vytápění samostatné naftové
( 12 BON 3 )
Buldozerové zařízení BZ - D
Hmotnost 1 100 kg
Rozměry buldozerové radlice
délka 2 520 mm
výška 850 mm
Řezný úhel buldozerové radlice 50°
Pracovní rychlost tahače T 813 3 km/hod

CAS 32 T 813 8 x 8

Tento terénní speciál v hasičské úpravě vznikl v roce 1993 na základě požadavku SDH Varnsdorf. Nepoužívaný starší podvozek byl zakoupen ze zásob armády a další úpravy probíhaly ve spolupráci firmy Karosa - závod Polička a dobrovolných hasičů z Varnsdorfu. Z původního vozidla T 813 M 8x8 (ženijní přepravník hatí s radlicí a navijákem) tak vznikla unikátní CAS 32 T 813 8x8.

Vozidlo je určeno jako prostředek pro zajištění dopravy vody v obtížném terénu při teplotách nad bodem mrazu. Osádku tvoří jedno požární družstvo.

Údaje o vozidle:

Rozměry:
délka 8565 mm
šířka 2500 mm
výška 3195 mm
Váhy:
pohotovostní 14260 kg
užitečná 7940 kg
celková 22200 kg - musí být dodržena i při aplikaci ženijní radlice !

Rok výroby 1979
Motor Tatra 930 - 3, vzduchem chlaz. dvanáctiválec 17 640 cm3, motor může pracovat i na benzín! Výkon 250 koní, tah stroje 65 tun!
Podvozek náhon všech kol, všechna kola 15 - 21,00 lze dofoukávat centrálně i za jízdy, při brodění lze vpouštět vzduch do náprav a převodovky a vytěsňovat tak vnikající vodu, brodivost je 1,4 m!
Nádrž svařenec z ocelového plechu obsah 7800 litrů
Čerpadlo dvoustupňové odstředivé z lehkých slitin CAS 32
maximální průtok 2000 l/min při zařazeném 5. převodovém stupni
Náhon čerpadlo z náhonu navijáku max. 2200 ot/min při 5. přev. stupni
Ovládání otáček hydraulicky z ovládacího prostoru
Výbava otočná proudnice s mosaznou proudnicí, 2 x výtlačné hrdlo "B", 4 x "B", rozdělovač, 2 x "C", 2 x proudnice "C", záplaty, dále bez výbavy

Vzhledem k určení vozidla je vozidlo vybaveno pouze nádrží na vodu, čerpacím zařízením, otočnou proudnicí a v případě potřeby radlicí. Vozidlo slouží k dopravě vody v obtížném terénu, proto je každá další zátěž či vybavení pouze přítěží.

Přestavba vozidla byla ukončena v roce 1993, od 15.12.1993 do 27.10.1994 bylo ve zkušebním provozu, kdy najelo více než 1300 km, nejnáročnějším testem byl zásah v prostoru Děčínského Sněžníku. Zkušební provoz byl ukončen 27.10.1994, od té doby je vozidlo v provozu.

Nejnáročnější použití:
1997 povodně 1 týden Černovír (Olomouc)
1 týden Otrokovice
1997 požár lesa v prostoru obce Kámen
1998 požár horské chaty nad sjezdovkou Jiřetín pod Jedlovou
2000 požár lesa v Národním parku České Švýcarsko
2002 nasazení při povodních v Děčíně a Hřensku (brodění do max. hloubky)
Běžné použití:
kyvadlová doprava vody, lesní požáry, vyprošťování kamiónů

Zkušenosti - vozidlo je pravidelně jedenkrát ročně servisováno odborným servisem Tatra, běžné závady (elektroinstalace, tlakové hadice, oprava defektu pneumatiky) nejvážnější závada - výměna ložiska v pravém předním kole 1 a po dvou letech 2 nápravy, výměna 1 nápravy (následek dlouhých přeprav po ose na Moravu s radlicí bez vody)

CAS 18 - Zil 130 4x2

27. srpna 2007 v 22:39 | Petr Daniel |  Cisternové automobilové stříkačky(CAS)

CAS 18 - Zil 130 4x2 ::..

Slouží u ORHaZZ Dujaská Streda, Hasičská stanica Šamorín Slovensko, zaslal Ürge Ľudovít veliteľ DHZ Šamorín

TECHNICKÉ ÚDAJE:

Podvozok: AC 30 ZIL 130 na podvozku 4 x 2

Rozmery vozidla:
dĺžka: 6,73 m
šírka: 2,44 m
výška: 2,70 m

Najmenší priemer otáčania: 8 m
Maximálna prípustná hmotnosť: 8.000 kg
Posádka: 1 + 8

Motor:
štvortaktný, benzínový, vodou chladený osemvalec
Výkon: 170 k/3600 ot.
Maximálna rýchlosť vozidla: 95 km/hod.

Čerpadlo:
odstredivé 1°
Menovitý prietok vody (lit./min):1800 l/min pri tlaku 0,9 MPa
Výveva: na spálené plyny
Max. sacia výška čerpadla: 7,5 metra
Max. výkon primiešavača:
Nádrž na vodu: 2100 litrov
Nádrž na penidlo: 150 litrov

CAS 16 - Zil 131

27. srpna 2007 v 22:39 | Petr Daniel |  Cisternové automobilové stříkačky(CAS)

CAS 16 - Zil 131 ::..

Slouží u SDH Železná Ruda
Veterán ze SSSR používaný pro zásahy těžkém nepřístupném terénu
Technická data
Rok výroby: 1972
Motor: 8 válec - benzín
Objem: 6000 cm3
Počet míst: 1+2 + 4
Rozměry (d,š,v): 7250 mm, 2440mm, 2855 mm
Počet náprav: 3 / 3 poháněné
Maximální rychlost: 80 km/h
Spotřeba podle TP: 40 l / 100 km při 40 km/h
(V reálu, z našich zkušeností 80 l /100 km) !!!
Nádrž na vodu: 2400 l
Nádrž na pěnu: 400 l
Nahoře lafeta, po stranách přihrádky.

CAMIVA CCF 4000

27. srpna 2007 v 22:38 | Petr Daniel |  Cisternové automobilové stříkačky(CAS)

CAMIVA CCF 4000::..

Slouží u HZS Ledeč nad Sázavou, foto: Jan Skalický
CAMIVA CCF 4 000 znamená, že se jedná o střední lesní zásahové vozidlo s nádrží o celkovém objemu 4000 l.
Výrobce:
motor - RENAULT Francie
karoserie - CAMIVA Francie
Technická data
Motor: 6 180 ccm
Výkon - 154 kw/2 500 ot.
Celkové rozměry
délka 6 000 mm
šířka 2 430 mm
výška 2 970 mm
Celková hmotnost: 12 000 kg
Počet míst k sezení 5
Obsah nádrže: 3 500l vody
400l pěnidla
Čerpadlo
Nízkotlak 1 000l / 7 Bar
Vysokotlak 1 500l / 15 Bar
Max. tlak 300l / 30 Bar
Délka vysokotlaku 80 m